søndag 8. november 2015

Prosesslogg

Den innledende fasen:

Lese gjennom oppgaven
Det første jeg startet med var å lese gjennom oppgaven. For å få mer oversikt og klarhet i hva oppgaven innebar skrev jeg ned stikkpunkter om hva jeg måtte gjøre/hva jeg måtte ha med, slik at jeg visste bedre hvor jeg skulle starte. 



Lese gjennom historien
Deretter leste jeg gjennom historien som jeg skulle illustrere. Først leste jeg bare gjennom den for å få et overblikk om hva den handla om. Deretter leste jeg mer nøye gjennom den, og prøvde å se for meg hvilke scener jeg ville illustrere. Ved å bruke ulike farger tusjer markerte jeg ned hvilke deler av teksten som ville bli framstilt av samme illustrasjon. 


 Storyboard
Etter å ha lest gjennom teksten et par ganger startet jeg å lage en storyboard. Jeg brukte to A3 ark for å skissere de scenene jeg ville illustrere. Siden jeg allerede hadde startet på et farge system på teksten valgte jeg å overføre dette til storyboardet. Dette gjorde jeg fordi jeg følte det ga meg mer oversikt over hvilken del av historien som hørte til de ulike skissene av illustrasjonene.  Jeg valgte også å nummere hver scene som skulle illustreres, dette visste seg å gjøre etterarbeidet med illustrasjonene enklere for min del siden jeg da hadde organisert dem såpass fra starten av.  


Fremsiden til bildeboka
Jeg lagde så fremsiden til bildeboka. Siden den skulle leveres inn tidligere enn resten av arbeidet sa det seg selv at den måtte gjøres tidlig. Samtidig var det til hjelp å lage fremsiden først siden det da ga meg en idé om hvordan karakterene skulle se ut og hva slags estetisk uttrykk boka skulle ha som helhet. Jeg skisserte ned ulike forslag før jeg bestemte meg for hva jeg ville ha. Deretter tegnet jeg ned den illustrasjonen jeg ville ha og brukte en kombinasjon av maling og tusj for å fargelegge. Grunnen til at jeg valgte å bruke maling som hoved verktøy var at jeg syns det ga et finere estetisk uttrykk en hva tusj gjorde. Samtidig syns jeg det var greit at jeg kunne blande frem de fargene jeg selv ville ha, og dermed kunne forholde meg til kontraster i fargene på en bedre måte. (bilde av fremsiden) Jeg valgte også å bruke opprevet småbiter av bomull som jeg limte på fremsiden for å illustrere snø. Dette valgte jeg å gjøre kun på fremsiden siden det ga den et lite ekstra spesielt estetisk uttrykk. At forsiden klarer å fange lesernes interesse er viktig og dermed valgte jeg å legge litt ekstra detaljer i den. 

 Visjonsplansjen
Det siste jeg gjorde i den innledende fasen av arbeidet mitt var å lage en visjonsplansje. Denne lagde jeg ved å ta en A3 ark og limte på alt som hadde falt meg inn av visjoner for arbeidet. Dette var blant annet to skisser jeg hadde laget til forsiden, som ga meg et inntrykk av hvordan jeg ville at karakterene mine skulle se ut.  Jeg limte også på restene fra malingen jeg brukte på forsiden som jeg syns representerte noen av hovedfargene jeg hadde tenkt å bruke. Deretter limte jeg på litt papir som jeg syns representerte tanken om å prøve å fremstille snø i illustrasjonene. 



Hovedfasen:
Illustrere hovedscene (bakgrunnen)
Det første jeg gjorde i hovedfasen av arbeidet mitt var å bestemme meg for 3 hovedscenarioer jeg ville illustrere på A2 ark. Disse skulle fungere som bakgrunn for figurene min og det var fra disse jeg skulle velge meg ut utsnitt som skulle bli den ferdige bildeboka. Siden historien min hovedsakelig utspilte seg ute var det ikke så mange forskjellige hovedscener jeg måtte illustrere. Jeg valgte å fokusere på å illustrere to elementer som skulle være inne hos hovedkarakteren min på det ene A2 arket, og illustrerte to ulike ute arealer på de to andre A2 arka. 





Jeg startet med å skissere motivene med blyant på arket. Deretter ønsket jeg å bruke så duse farger som mulig på bakgrunnen min. Dette var fordi vi skulle bruke klare kontraster og forenklede uttrykk. Derfor valgte jeg å ha en rimelig enkel bakgrunn uten sterke linjer (i motsetning til hovedkarakterene) slik at den ikke tok så mye av oppmerksomheten i bildeutsnittet. Ved å blande ut det fleste fargene med enten hvitt eller en kombinasjon av hvitt og grått fikk jeg redusert skarpheten i fargen. 

Lage hovedkarakterene
Historien min var ganske grei i det at den bare hadde to hovedkarakterer som skulle illustreres. Ved å ta utgangspunkt å forsiden og storyboardet tegnet jeg de ulike vinklene og versjonene jeg måtte ha av hver karakter. Deretter tegnet jeg de ulike ansiktsuttrykkene de skulle ha. Jeg klippet dermed ut hver figur og passet på at de var bevegelige. (Bilde) Til slutt tegnet jeg haren som skulle være med i historien fordi jeg følte den og skulle være litt i forgrunnen av utsnittet den ble brukt i. Begge karakterene mine var unge jenter så jeg prøvde å forholde meg til en kroppsfasong som lignet barn. Samtidig hadde vi som hadde samme karakterene blitt enige på forhånd hvordan de skulle se ut, og det vi ønsket var at de var forskjellige. Vi ønsket å ha en med noe ”typiske jentefarger” som rosa, lilla og lyseblått, men også vise til at jenter kan gå i mer ”typiske guttefarger” som blått og grønt. Det har vært mye diskusjoner i media i det siste om kjønnsinndeling basert på farger, og flere foreldre er sterkt i mot ”guttefarger” og ”jentefarger”. Dette var derfor noe jeg var bevist om da jeg valgte fargene på klærne de skulle ha på seg.


Ta bilder av utsnittene:
Det siste jeg gjorde i hovedfasen av arbeidet var  å ta bilder av de utsnittene/scenene jeg skulle ha. Dette gjorde jeg ved å ha storyboardet ved min side og tok bilder av omtrentlig det område på arket som jeg skulle bruke. Underveis mens jeg tok bilder markerte jeg på storyboardet hvilke scener jeg hadde fått tatt bilder av slik at jeg hadde en oversikt. Deretter tok jeg bilder av hovedkarakteren mine og la alle bildene inn på datamaskinen min. Her fikk jeg sett på dem mer nøye og valgte ut hvem jeg skule bruke til slutt i etterarbeidet mitt.

Etterarbeidsfasen:

Lage en oversikt over scenene som skal ferdiggjøres
Det første jeg gjorde var å lage en oversikt over de scene jeg skulle redigere ferdig. Jeg tok da utgangspunkt i storyboardet og satt opp en liste over scene med navn. Dette gjorde det enklere å organisere bildene etter hvert som jeg var ferdig med å redigere dem siden jeg da skrev ned det samme navnet som jeg brukte i listen min.


Bilderedigering
Deretter var det bare å sette i gang med bilderedigeringen. Jeg valgte å bruke Photoshop fordi jeg har mye erfaring med programmet og følte meg mest komfortabel med det. I tillegg brukte jeg Bridge for å redigere bildene i Camera Raw. Jeg startet med å opprette et nytt dokument i A3 med hvit bakgrunn for hver scene. Dette gjorde jeg fordi jeg da var sikker på at alle bildeutsnittene mine ville ende opp i samme størrelse, og det er sånn jeg syns det var best å jobbe. Deretter la jeg først inn bilde av bakgrunnen som var aktuelt for hver scene. De fleste bakgrunnene redigerte jeg i Camera Raw hvor jeg korrigerte på eksponeringen, hvitt og høylys. Jeg tok også og gjorde bakgrunnen mindre skarp og klar ved å bruke justeringspenselen. Deretter redigerte jeg karakteren i Photoshop. Avhengig av hvem scene det var redigerte jeg armer og ben, i tillegg til lys og ansikt. Ansiktet la jeg på ved å åpne opp det bilde med det ansiktuttrykket jeg ville ha, kopierte det, limte det inn på rollefiguren og brukte tryllestav verktøyet for å markere ut de delen jeg ville ha vekk. Når rollefigurene var klare kopierte jeg dem over i filen med bakgrunnen. Jeg avsluttet så ved å legge på skygge på karakterene, både ytre og indre. 


I noen scener redigerte jeg også perspektivet i bildet. Dette var spesielt på bilde av trappa  (bilde) og bilde hvor de står og ser på snø englene de har laget (bilde). Jeg brukte perspektivsfordreiningsverktøyet i Photoshop for å gjøre dette.

Levering av ferdige bilder:
Alle bildene lagret jeg til slutt både som png filer og psd filer. Deretter opprettet jeg en PowerPoint hvor jeg la inn bildene på hver sin slide. PowerPoint fila lagret jeg til slutt som en PDF fil. 



Applikasjoner i bildeboka:
Som en del av arbeidskravet skulle vi planlegge 2-3 animasjoner/effekter som skulle være en interaktiv del av bildeboka. Jeg har sett for meg to:
  • ·      I scene 3 ville jeg lagt inn lyden av en dørklokke. Bildet viser Mona som strekker seg etter ringeklokka, og det hadde vært en både auditiv og interaktiv effekt om barna kunne trykt på ringeklokka og den lagde lyd.
  • ·      I scene 10, hvor de ser haren ville jeg hatt en animasjon av att haren hopper innover mot skogen når den blir trykket på.

Avsluttende tanker:

Det var et veldig interessant, lærerrikt og krevende arbeidskrav. Jeg skulle ønske at vi hadde fått vite lite mer om prosjektet og hørt fra damene som snakket om det en del stund før vi fikk, fordi mye av det de sa var veldig læringsrikt. Det som gjorde det vanskelig var at oppgave teksten var noe vag og det var derfor mange spørsmål en lett stoppa opp med. Samtidig syns jeg aldersgruppen og målgruppen for prosjektet vårt var litt utenfor aldersgruppen jeg er vandt å forholde meg til i forhold til utdanningen min, men det var samtidig veldig interessant og det føltes godt å gjøre noe for en god sak. Men det var en veldig stor oppgave, og til et arbeidskrav å være noge for stort. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar