søndag 8. november 2015

Didaktisk del

Jobbe med digital kompetanse i kunst og håndverk.

Innen kompetansemålene for visuell kommunikasjon i kunst og håndverk står det at de etter 10. klasse skal kunne:
  • ·      bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • ·      bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  • ·      dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjon
(Utdanningsdirektoratet, 2006, s.6).

Jeg har valgt å se på disse kompetansemålene i forhold til min erfaring med bildebok oppgaven fordi jeg følte at det var de som passet best innenfor den oppgaven jeg har gjennomført. Samtidig valgte jeg å ta mål fra etter 10.klasse fordi jeg følte at en så omfattende oppgave som det har vært hadde passet seg bedre å aktualiserer på ungdomskolen enn på barneskolen.

Om en skal jobbe med lignende oppgave som dette på ungdomskolen er det viktig for elevene at en har klare rammer på oppgaven. Særlig i startfasen av idéutviklingen er det viktig å ha klare avgrensninger å forholde seg til (Løvstad & Strømme, 2006) Slik som i denne oppgaven hvor vi fikk oppgitt klare avgrensninger i forhold til blant annet produkt, mottager, størrelse og utforming, er det viktig at elevene får det samme. Uten rammer kan en fort bli stående fast, og det er vanskeligere å utvikle en idé (Løvstad & Strømme, 2006).

Normalt i idéutviklingsfasen, slik som det var i vår oppgave, utarbeider en en visjon/ et bilde av hva en vil lage. For å hjelpe oss med å gjøre dette fikk vi beskjed om å lage en visjonsplansje. Dette er et godt verktøy å la elevene bruke også. Å ha en visjon som ramme innebærer at en får et overordnet og sammenhengende bilde som klargjør den følelsen og utviklingen produktet skal ha (Løvstad & Strømme, 2006).

I oppgaven vår var det i tillegg et krav om å jobbe med bildeillustrasjonene i et bilderedigeringsprogram. Dette inngår også som et av kompetansemålene elevene skal ha fullført etter tiende klasse. Å kunne bruke digitale verktøy er i tillegg en av de grunnleggende ferdighetene som er uttrykt i Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2012). Å arbeide med bilderedigeringsprogrammer i skolen er derfor veldig viktig for at de skal utvikle sin digitale kompetanse. I følge Regjeringen (2006) er digital kompetanse den kompetansen som forbinder ferdigheter som å lese, skrive og regne med kompetansen som kreves for å ta i bruk digitale verktøy og medier på en kritisk og kreativ måte. Det finnes flere ressursfulle nettsider hvor lærere kan finne instruksjonsvideoer og andre hjelpemidler. De fleste bilderedigeringsprogrammene har nettsider som er laget for å hjelpe sine brukere, som blant annet Gimp og Photoshop.

Et annet vesentlig krav i oppgaven vår var at vi skulle dokumentere prosessen vår ved hjelp av tekst og bilder, for å deretter presentere, Dette er også noe som elevene skal kunne i følge kompetansemålene ovenfor. Å kunne sette sammen tekst og bilder til et produkt er også det som definerer hva digital kompetanse er. Derfor er det like viktig at elevene jobber med etterarbeidet, for eksempel skrive en prosesslogg, som det er å jobbe med selve produktet.

Litteratur:
Løvstad, Å., & Strømme, L. (2006) Design og håndverk. I Kompendium: Kunst og håndverk 1, trinn 5-10 K&H 501 og 502. Porsgrunn: Høgskolen i Telemark.
Regjeringen. (2006). Program for digital kompetanse. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/program-for-digital-kompetanse/id502075/
Utdanningsdirektoratet. (2006). Læreplan i kunst og håndverk. Hentet fra: http://data.udir.no/kl06/KHV1-01.pdf?lang=nob

Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Hentet fra: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar