Vår første oppgave i Kunst og
Håndverk omhandler farger i kunsten. I den anledning skulle vi velge oss ut to
bilder fra en eller flere tidsperioder fra kunsthistorien, og analysere
fargebruken i dem. Jeg har valgt å ta for meg to av bildene til koloristen Ludvig
Karsten. Dette var for meg ikke et tilfeldig valg, men kom fra et mer personlig
sted siden dette er broren til oldefaren min. Han er en kunstner jeg har vokst
opp med å høre om, og som har hatt innflytelse på hvordan jeg forholder meg til
andres kunst samt min egen kreativitet. Derfor har jeg valgt å se på to av hans
bilder, siden de har en personlig og følelsesmessig mening for meg. Samtidig syntes jeg det passet å velge en
kunstner som var opptatt av farger, siden det er hovedtemaet i denne oppgaven.
Jeg vil starte med å fortelle kort
om Ludvig Karstens liv, og den
kunstneriske perioden hans arbeid befant seg innunder. Deretter skal jeg
presentere en analyse hvor jeg fokusere
på fargebruken og fargespillet i to av hans verk: det blå kjøkken og den røde
stue. Jeg har valgt disse to bildene
fordi jeg syns de passet bra til temaet og oppgaven. Begge bildene er nogen
lunde like i motivet, men har veldig ulike uttrykk på grunn av fargene som er
brukt.
Koloristen Ludvig Karsten.
![]() |
Selv Portrett, 1909. Av Ludvig Karsten. Hentet fra: http://samling.nasjonalmuseet.no/no/object/NG.M.01257 |
Ludvig Karsten ble født 8. Mai 1876
i Tordenskioldsgate 7 i Christiania. Hans barndom og ungdomsår tilbragte han i
et liberalt og kunstinteressert hjem. Karsten viste fra en ung alder at han
ønsket å bli kunstner. Som 15-åring ba han faren om lov til å starte på Kunst –
og Håndverksskolen om kvelden ved siden av skolen. 4 år senere flyttet Karsten
hjemmefra og startet på en reise rundt i Europa for å forfølge kunstkarrieren
(Gauguin, 1949). I voksen alder slo han seg til ro i Danmark. Her traff han sin
kone Misse Haslund som han var gift med fra 1913 – 1917. Sammen tok de seg av
Karstens barn, som fram til da hadde bodd på fosterhjem. Karstens liv (og
kunst) ble i stor grad preget av hans hvileløse
livsstil, varierende sinnsstemninger, hans turbulente forhold til alkohol og
hans trang til å stadig fornye og forbedre seg selv (Gauguin, 1949).
Edvard Munch hadde stor innflytelse
på Karsten som kunstner, og de to ble etter hvert også nære venner. En kan se
igjen Munchs innflytelse på mange av Karstens bilder, både direkte kopier han
har gjort og bilder hvor en kan se likheter mellom kunstnerne i valg av teknikker og farger (Gauguin, 1949).
Livet til Karsten kom til en slutt
etter at han ble funnet bevisstløs på bunnen av en trapp av noen tilfeldige
forbipasserende i Paris. Han lå på sykehuset med hjerneblødning og var for det meste
bevisstløs, før han morgenen 19.oktober 1926 døde, 50 år gammel. Hva som har
forårsaket trappefallet er uvisst, men det antydes at det var som følge av en
fuktig kveld på byen. Karsten ble kremert, og hans ekskone Misse tok med asken
hans hjem igjen til Norge og til familiens gravlund (Gauguin, 1949).
I etterkant av sin død ble Karsten
hyllet som en av Nordens store kolorister i tillegg fikk han mye oppmerksomhet
for å være en av sin tids mest gjennomførte impresjonist. Selv så ikke Karsten
på seg selv som noen impresjonist, for han var kunstnere som Edvard Munch,
Christian Krogh og Hans Heyerdahl inspirasjonskilder. Innslaget av
impresjonisme i Karstens kunst skyldes maleteknikken hans. Han gikk alltid
direkte løs på et motiv han hadde fattet interesse for, men underveis i
utarbeidelsen kunne hans sinnsstemninger skifte, blant annet mellom raseri og
ømhet, noe som påvirket hvordan bildet endte opp (Gauguin, 1949).
Ekspresjonismen.
Som nevnt ovenfor var Karsten både
kolorist og impresjonist, og han malte hovedsakelig innenfor ekspresjonismens tid. Ekspresjonismen betegner en gruppe
retninger som hovedsakelig oppstod i Tyskland på 1900-tallet. Ekspresjonisme kan forståes som ”det
uttrykket som fremkommer gjennom kontakt og kontrast mellom former og farger”
(Danbolt & Myhr, 2002, s. 64). Motivet i bildene skulle gjerne forenkle
eller deformere den ytre virkeligheten, både når det gjaldt form og farge
(Danbolt & Myhr, 2002).
I Tyskland begynte det å etablerte
seg to sentral områder blant ekspresjonistene. På den ene siden hadde de
kunstnere som foretrakk røffe detaljer og skarpe farger. Disse bildene hadde
ofte en høy temperatur og en sterk kraft i motivet sitt. Den andre gruppen
startet en mer figurativ tradisjon, hvor det ble satt mer fokus på et abstrakt
uttrykk, som ble kalt abstrakt
ekspresjonisme . De var interessert i hvilken følelser formene og fargene i
bildet formidlet, uavhengig av selve motivet (Danbolt & Myhr, 2002). En
slik tankegang ser vi igjen i fargeteoretikeren Johannes Ittens fargelære. Han deler
blant annet fargene inn i kalde og varme, hvor farger som gult og rødt blir
klassifisert som varme, mens blå og grønn blir klassifisert som kalde (Molland
& Efskind, 2006). Inndelingen av fargene baserer seg på hvilken
assosiasjoner eller følelser vi får av å se på fargene, noe som nettopp var det
de abstrakte ekspresjonistene var opptatt av.
To av Ludvig Karstens malerier:
1. Det blå kjøkken (1913)
Det første bildet jeg har valt av
Ludvig Karsten er det blå kjøkken. Bildet
malte han sommeren 1913, og det er et av hans mest kjente verker.
![]() |
Det blå kjøkken, 1913. Av Ludvig Karsten. Hentet fra: http://samling.nasjonalmuseet.no/no/object/NG.M.01507 |
De dominante blåfargene skaper en
beroligende og behagelig stemning i bildet. Lyset som skimter inn gjennom
vinduet fornemmer en følelse av tidlig morgen, som igjen kan gi assosiasjoner
om ro og stillhet. Selv om blått og
grønt ofte kan oppleves som passive og kjølige, gjør samspillet mellom den
kaldvarme kontrasten og lysmørke kontrasten at blåfargen i bildet heller får en
mer harmonisk og beroligende effekt (Molland
& Efskind, 2006). Sinnsstemningen som bildet gir kan forståes ut ifra den
tiden bildet ble malt. Karsten var nettopp nygift med Misse, og de opplevde
lykkelige sommer dager på Vasser. Karsten var nemlig ikke så opptatt av hvordan
motivet, eller lyset i motivet realistisk sett skulle se ut. For han var det
viktigst å kunne formidle de følelsene lyset og motivet hadde gitt han
(Gauguin, 1949).
Ved å bruke sterke mørke farger i
blått i kontrast til mer duse nøytrale farger som grønt og fiolett får bildet
mer volum og dybde. Han har også brukt lys og mørke for å skape skygger noe som
igjen skaper dimensjoner. Karsten tar i tillegg i bruk ulike pensel strøk i
bildet som igjen skaper kontraster og former. De mer rette og harde
penselstrøkene, som er ved vinduene står i motsetning til de mer myke sirkulere
strøkene som er blitt brukt på interiøret inne.
2. Den røde stue (1913)
Det andre bilde, den røde
stue, ble også malt i 1913 og er mulig et maleri som ble til rundt samme
tid som det blå kjøkken.
![]() |
Den røde stue (1913). Ludvig Karsten. Hentet fra: http://samling.nasjonalmuseet.no/no/object/NG.M.01171 |
Den dominante fargen i bildet er
rødorange. Selv om fargen hovedsakelig bare dekker vinduet og området rundt,
virker fargen veldig dominerende og sterk fordi den står i kontrast til mer
demmende og kalde farger som grønt og blått. Ved å bruke svakere farger som
fiolett på veggene sammen med duse rosa farger, i mot vinduet som er malt med
sterke gule og rødoransje farger skaper han en simultankontrast i bildet. Dette
gjør at vinduet virker større og mer fremtredende i motivet. Lyset som skinner
gjennom vinduet gjør at bildet får mer form og liv. Han har også brukt en mørk
rødbrun farge i bildet som skaper ro i kontrast til de mer kaotiske lyse
fargene. Sollyset som dominerer høyresiden står i kontrast til de mørkere fargene som vi
ser på den venstre siden. Dette gir oss følelsen av at stolen til venstre står
lengre bak i bildet og i skyggen. Mange steder i bildet har han malt med sterke
og klare farger, som det blå på serviset, det rødorange på vinduskarmen, den
blågrønne fargen på stolen og den mørkebrune fargen på bordet. Disse fargene
skaper en kvalitetskontrast i bildet ved siden av de duse og uskarpe fargene,
som den grønngule fargen på gulvet og den fiolette og rosa fargen på veggene.
Dette gjør at bildet får mer liv innad og at det får form og dimensjoner.
I motsetning til det blå kjøkken har dette bildet en
annen sinnsstemning og formidler andre følelser. Ved første blikk kan bilde
føles kaotisk og stressende, men jo mer en ser på det jo mer finner en viss ro
ved dette bildet også. Siden den
dominerende fargen er rødorange gjør det at bildet oppleves som varmt. Selv om
det ikke står spesifisert at dette er malt på sommeren, er det ikke umulig å
tenke seg at dette var en stue hvor han opplevde ettermiddagssolen begynner å
snike seg inn gjennom vinduet en sen sommerdag. En opplever en følelse av varme på grunn av de røde og gule
fargene i bildet (som hovedsakelig er blitt blandet sammen til orange), noe som
i følge Molland og Efskin er fordi vi assosierer disse fargene med ting som er
varmt, for eksempel sola eller flammer (Molland & Efskin, 2006).
Ved å bruke motsetninger mellom
sterke og duse farger, samt kalde og varme farger skaper han rom og volum i
bildet. Karsten bruker komplementære farger i bildet og skaper mer liv. Dette
gjør at de ulike gjenstandene i bildet blir fremhevet av hverandre. Fargene
virker også klarere og sterkere siden de komplimenterer hverandre. Dette gir
bildet en fin balanse og orden. Dette er noe en ser igjen i mye av Karstens
kunst. Mange trudde han bare kastet tilfeldige farger ned på lerretet når han
malte, men i sannhet brukte han lang tid på paletten ved å blande farger før
han i det hele tatt startet å male (Gauguin, 1049). Som kolorist var han veldig
begavet med å finne balansen mellom å bruke komplementære farger, og kontraster
mellom sterke og svake farger.
Litteraturliste:
Danbolt, G & Myhr, E. (2002). Blikk
for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt Forlag
AS
Gauguin, P. (1949). Ludvig Karsten. Oslo: Aschehoug &
Co.
Løvstad, Å., & Strømme, L. (2006) Design og håndverk: Grunnbok. I
Molland, M. & Efskin, K. P. (Red.), Kap.
3: Farge. (s.41-62). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar